Waarom zou je social media inzetten als MKB’er?
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. En het gebruik van social media groeit gestaag door. De conclusie van het Nationale Social Media Onderzoek 2020 is duidelijk: ‘’we zijn met zijn allen meer gebruik gaan maken van social media’’. Ondanks alle commotie groeit Facebook, met ruim 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers, nog steeds. Ook LinkedIn groeit in Nederlandse gebruikers en Instagram kent inmiddels 5,6 miljoen Nederlandse leden. Als ondernemer is het verstandig om ook aanwezig te zijn op deze platforms.
Veel ondernemers doen niets met social media
Ondanks de sterke groei van social media, zijn veel ondernemers niet of nauwelijks online aanwezig. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat een op de vijf ondernemers geen social media inzet. Ruim 40% van de ondernemers geeft aan inactief te zijn op sociale media en gemiddeld worden er niet meer dan vijf berichten per maand geplaatst. De voornaamste reden voor ondernemers om niet op social media aanwezig te zijn is een gebrek aan tijd. Social media uitbesteden kan een uitkomst zijn. Maar waarom zou je dat doen?
Wat kun je met social media?
Door aanwezig te zijn op sociale media kun jij meer aandacht krijgen voor je bedrijf. Je kunt nieuwe potentiële klanten laten weten dat je bestaat, en je huidige klanten op de hoogte brengen van nieuwe producten. Daarnaast zijn sociale media een handig middel om in direct contact te staan met je klanten voor vragen en opmerkingen. Of wat dacht je van het verkopen van je producten via Facebook en Instagram? Mocht je een groter budget hebben, kun je ervoor kiezen om te gaan adverteren op sociale media. Zo kun je ook nog eens je omzet verhogen.
Kortom, sociale media zijn onmisbaar anno 2020 en het is raadzaam om als bedrijf op verschillende kanalen aanwezig te zijn. Hey, ondernemer kan je hierbij helpen. Van het opzetten van Instagram Shopping tot het creëren van posts, wij kunnen het voor je regelen!